Savaitrastis Druskonis

Druskininkų kurorto savaitraštis 1999 m. birželio 14 - 20 d. Nr. 24 (505)
Pirmas puslapis
Miesto zinios
Zinios is policijos
Kultura
Renginiai
Archyvai

Vežėjų interesai autobusų stotyje ir jos prieigose

Nijolė PASERBSKIENĖ

Vežėjai nori konkuruoti

Į redakciją kreipėsi taksi 8 vietų automobilių vairuotojai, piktindamiesi tuo, kad prie miesto autobusų stoties neįmanoma keleivių nei išleisti, nei įlaipinti: iš vienos pusės į stoties teritoriją draudžia įvažiuoti ženklas, iš kitos pusės į taksi stovėjimo aikštelę neleidžia autobusų parko vadovai, nes ribotą vietų skaičių jau paskyrę kitiems vežėjams. Prieš stotį buvusi taksi stovėjimo aikštelė likviduota, čia dabar miesto maršrutinių autobusų stotelė. Sausojoje gatvėje ženklai “Sustoti draudžiama“, iš pradžių buvę toliau nuo sankryžos, dabar perkelti taip, kad eismo taisykles pažeidęs vairuotojas “užsidirbtų“ baudą. Judrioje Gardino gatvėje sustoti negalima, nes nesaugu. Belieka keleivį išleisti arba prie ežerėlio, arba vežti į geležinkelio stotį, tačiau tokia “paslauga“ klientai, aišku, nepatenkinti. Dar blogiau, kai šie vairuotojai sulaukia išankstinių užsakymų pasitikti keleivius prie tarpmiestinių autobusų. Jie niekur negali pastatyti mašinų, nes yra nepageidautini konkurentai seniai individualias įmones įsteigusiems ir darbo zonomis pasidalijusiems vežėjams.

Ieškodami nišos savo verslui, minėti vairuotojai nusprendė keisti veiklos pobūdį. Jie kreipėsi į savivaldybę, prašydami leidimo vežti keleivius miesto maršrutais Nr.1 ir Nr.5. “Parduotuvių mieste daug ir dar naujos atidaromos, nes konkurencijos įstatymas neleidžia pasakyti “užtenka“, taigi ir vežėjams turėtų būti suteikta galimybė konkuruoti, suderinus savo ir miesto autobusų grafikus, “- motyvavo pasirinkimą pašnekovai.

Pagrindinis UAB rūpestis

UAB “Druskininkų autobusų parkas“ gen. direktorius A.Padegimas, susipažinęs su individualių transporto priemonių savininkų pretenzijomis, paaiškino, kad miesto autobusų keleiviai, ypač pagyvenusieji, buvo nepatenkinti V.Kudirkos gatvėje, prie ežerėlio, esančia stotele: čia išlipus, reikdavo kelio gabalą į stotį eiti įkalne. Dabar autobusas atveža prie pat stoties. Tačiau įrengiant naują stotelę, teko panaikinti šioje vietoje daug metų buvusią taksi stovėjimo aikštelę, kur keleivių laukdavo 8-9 mašinos. Meras savo potvarkiu 4-5-ioms, sudariusioms su bendrove raštišką sutartį, leido stovėti autobusų stoties teritorijos pietinėje aikštelėje. Vairuotojai bendrovei moka aikštelės nuomos mokestį - 1 Lt už dieną. A.Padegimas sako, kad teisė į vietą aikštelėje atiteko tiems, kurie kreipėsi pirmieji, o individualių įmonių savininkai turėjo geranoriškai susitarti, kurie iš jų čia pasiliks dirbti.

Pakalbinti taksi vairuotojai prisipažino, kad ankstesnė stovėjimo vieta jiems labiau tiko. Dabartinę jų aikštelę dažnai užstoja keleivius išlaipinantys autobusai. Žmonės nepastebi taksi automobilių, tenka tolokai nešti bagažą. Klientų trūksta. Juolab į aikštelę įvažiuoja ir kiti iš tų 8-9 anksčiau čia dirbusių vežėjų. Neturintis licencijos tolimiems reisams taksi vairuotojas prisipažino, kad autobusų parko kainomis mielai nuvežtų ekipažą į Vilnių. Autobusų parko vadovas sako, kad individualūs vežėjai yra nuolatiniai UAB konkurentai. Ypač daug keleivių netenka į sostinę vykstantys maršrutiniai autobusai, nes kiekvieną link stoties einantį žmogų kalbina ir į savo mašiną vilioja privačių mikroautobusų savininkai ir patentų neįsigiję “piratai“. Kova su jais - pagrindinis UAB rūpestis.

Socialinės garantijos nelaimės atveju

"Mūsų darbą reglamentuoja Valstybinė kelių transporto inspekcija, - pasakoja gen.direktorius A.Padegimas. - Gavome jos pritarimą paankstinti išvykimo į Vilnių laiką ir leidimą važiuoti didesniu greičiu. Kelionė dabar trunka 2 val. 5 min. Konkurencijos sąlygos nelygios, nes nereguliarių reisų vairuotojai turi pranašumą: gali išvykti bet kuriuo laiku ir todėl prisiderina prie mūsų grafiko. Jie į Vilnių nuvažiuoja greičiau. Tačiau žmonės turėtų pagalvoti, kad pasirinkdami bendrovės transportą, įgyja socialines garantijas nelaimės atveju. Kelių transporto kodekse aiškiai suformuluota nereguliarių reisų sąvoka. Tokiu reisu vykstantis vairuotojas turėtų sudaryti keleivių sąrašą, patvirtintą jo įmonės direktoriaus parašu ir antspaudu arba duoti bilietus, pildydamas kontrolinį lapą. Taigi nesant keleivių apskaitos, vedama “dviguba“ buhalterija. Patentas vienam ketvirčiui tokiam verslininkui atsiperka per 2 dienas. Mikroautobusų vairuotojai nepaiso ženklų ir keleivių laukia ten, kur sustoti ir stovėti draudžiama. Jie galėtų laukti buvusioje autobusų stotelėje, pakalnėje prie ežerėlio, o ne sustoti judrioje Gardino ir Sausosios gatvių sankryžoje.

Nuo 1998 m. autobusų parko kontrolieriai neteko teisės tikrinti individualius vežėjus. Juos kontroliuoti dabar gali tik mokesčių inspekcija, ekonominė policija, miesto teritorijoje - savivaldybės paskirti visuomeniniai kontrolieriai“.

Kontrolinio patikrinimo išvados

Neseniai prieš autobusų stotį abiejose Sausosios gatvės pusėse “išdygo“ draudžiamieji sustoti ženklai su lentelėmis, nurodančiomis, kad apribojimai galioja 120 m. Šią situaciją pakomentavo Kelių policijos vyriausiasis inspektorius V.Biekša: “Kaip ir kiti, taip ir šie ženklai pastatyti mero potvarkiu. Saugaus eismo komisija (ją sudaro savivaldybės, komunalininkų, autobusų parko ir kelių policijos atstovai) nustatė, kad Sausojoje gatvėje, abiejose pusėse, netoli sankryžos stovinčios mašinos trukdo iš Gardino g. įvažiuoti “Vilniaus“ sanatorijai produktus vežančiam transportui. Kito įvažiavimo nėra, nes ši gatvė aklina, be to, ji beveik pėsčiųjų zona, todėl patartinas kuo mažesnis mašinų judėjimas“.

Vyr. inspektorius V.Biekša papasakojo, kad gegužės 11 d. mokesčių inspekcija surengė kontrolinį patikrinimą, kuriame dalyvavo kelių policija ir savivaldybės visuomeninis kontrolierius. Anot pašnekovo, visi dar kartą įsitikino, kad egzistuoja įstatymų leidėjų klaida, kuria naudodamiesi nereguliarių maršrutų mikroautobusų vairuotojai gali lupikauti: prieš pat autobusų parko reisą jie “susirinko“ beveik visus keleivius. “Valdišku“ transportu pasikliovė tik 4 žmonės, kuriems priklauso lengvatos. Tačiau vyr.inspektorius pripažįsta, kad nereguliarių vežėjų veikla dabartiniams įstatymams neprieštarauja.

Tą dieną reide dalyvavęs savivaldybės visuomeninis kontrolierius, Miesto ūkio skyriaus vyr.inžinierius G.Vaikšnoras pasakė, kad numatyta išsiaiškinti Kelių transporto inspekcijoje, ar nereguliarių reisų mikroautobusas priklauso visuomeniniam transportui, ar jo vairuotojas privalo duoti keleiviams bilietus, ar turi jis teisę agituoti žmones, tokiu būdu rinkdamas važiuojančiuosius, o gal jam leista vežti keleivių grupes tik pagal užsakymą (į ekskursiją, teatrą, užsienio kelionę ir pan.), privalomai sudarant keleivių sąrašą.

Verslininkas norėtų sudaryti sutartį

Individualių transporto įmonių Druskininkuose yra daug. Joms priklauso taksi, miesto, priemiestiniais ir tarpmiestiniais maršrutais važiuojantys mikroautobusai. Vienas iš privačių vežėjų - IĮ “Jota“ savininkas J.Dailydė sako, kad dirba nepažeisdamas įstatymų: turi Susisiekimo ministerijos licenciją, kurioje nurodyta jo įmonės veikla - keleivių vežimas Lietuvos teritorijoje. Konfliktas su UAB “Druskininkų autobusų parkas“ egzistuoja todėl, kad dėl nereguliaraus maršruto bendrovė nepripažįsta jo mikroautobuso keleiviniu transportu. J.Dailydei kyla įtarimas, kad Saugaus eismo komisija, pastačiusi ženklus Sausojoje g., gina autobusų parko interesus, juolab komisijai priklauso bendrovės direktorius A.Padegimas. Pagal kelių eismo taisykles keleiviniam transportui taikoma ženklo “Sustoti draudžiama“ galiojimo išimtis. Tačiau šio ženklo reikalavimus privalo vykdyti keleivių vežimui licencijas įsigiję taksi automobilių vairuotojai, nes taksi priklauso aptarnaujančiam transportui. Pažeidėjus kelių policija yra nubaudusi 50 Lt baudomis. J.Dailydė teigia norįs sudaryti sutartį su autobusų parku, kad galėtų įvažiuoti į stoties teritoriją, tačiau susitarti su bendrovės vadovu nepavyksta. Gardino gatvėje laukti keleivių individualus vežėjas nesutinka, nes tai judri, nesaugi blogo matomumo zona, o atsitikus nelaimingam įvykiui, jis, kaip ir visi vežėjai, pagal įstatymą privalės mokėti nukentėjusiajam invalidumo pensiją. Vežėjas atsako ne tik už kelionę, bet ir saugų keleivių įlaipinimą ir išlaipinimą. Sudaryti važiuojančiųjų sąrašą įmanoma tik esant išankstiniam maršruto užsakymui, antraip tektų nustatyti žmogaus tapatybę, reikalaujant paso. Bilietus privalo duoti tik reguliarių maršrutų vairuotojai. Verslininkas pripažįsta norįs turėti reguliarų maršrutą stotyje, mikroautobuso darbo grafiką. J.Dailydė su kitais ta pačia veikla užsiimančiais šalies transporto darbuotojais steigia vežėjų tolimojo susisiekimo mikroautobusais asociaciją.

E-Mail




Sorry, your browser doesn't suppor Java.